Opis szkolenia:Kurs jest przeznaczony dla osób
które podjęły pracę w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego lub jednostek
organizacyjnej JST. Ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r.
wprowadziła obowiązek zorganizowania dla nowo zatrudnionych pracowników tzw. służby
przygotowawczej. Kurs ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie
pracownika do należytego wykonywania obowiązków służbowych. Kurs stanowi
doskonałą okazję do teoretycznego przygotowania pracowników urzędów w trakcie
odbywania służby przygotowawczej poprzez podejście do kursu w sposób jak
najbardziej praktyczny, przystępny, oferując kompleksowe i jak najbardziej
użyteczne informacje.
Cel szkolenia:
- teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków słuzbowych
- podniesienie kwalifikacji pracowników zatrudnionych w administracji publicznej
- podniesienie jakości funkcjonowania instytucji publicznej
Program szkolenia:
Finanse publiczne:
- Przedmiotowe
i podmiotowe ujęcie finansów publicznych.
- Zasady
ogólne finansów publicznych.
- Nowe
limity zadłużenia w sektorze finansów publicznych:
- procedury
ostrożnościowe i sanacyjne – niższe progi i nowy zakres;
- formuła
nowego wskaźnika zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego
- Kontrola
zarządcza i audyt wewnętrzny.
- Zasady
gospodarki finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego w świetle nowej
ustawy o finansach publicznych:
- nowe
regulacje dotyczące gospodarki poza budżetowej;
- układ
i treść budżetu JST;
- termin
uchwalenia budżetu JST;
- zasady
wykonywania budżetu samorządowego.
- Wieloletnia Prognoza Finansowa:
- powiązania
z budżetem rocznym.
- limity
wydatków, zobowiązań.
- zmiany WPF – co uchwałą Rady Miasta a
co Zarządzeniem Prezydenta Miasta.
- Dyscyplina finansów publicznych
- Naruszenie dyscypliny finansów
publicznych.
Kodeks postępowania administracyjnego.
- Sprawa administracyjna.
- Organ prowadzący postępowanie administracyjne –
właściwość i wyłączenia.
- Strony w postępowaniu administracyjnym.
- Zagadnienia „techniczno – procesowe”:
- terminy
w postępowaniu administracyjnym,
- doręczenia
w postępowaniu administracyjnym (doręczenia za pomocą środków komunikacji
elektronicznej- e-doręczenia),
- wezwania
oraz inne pisma w postępowaniu administracyjnym,
- protokoły
i adnotacje, metryka sprawy administracyjnej (obowiązek prowadzenia,
wyłączenia, odpowiedzialność pracownika).
- Prowadzenie postępowania administracyjnego.
- Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym.
Rola decyzji administracyjnej z uwzględnieniem decyzji wydanej w formie
dokumentu elektronicznego.
- Środki zaskarżania rozstrzygnięć administracyjnych:
- odwołanie
(wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy) oraz procedura samokontroli
rozstrzygnięcia administracyjnego,
- zasady
postępowania odwoławczego,
- zaskarżalność
rozstrzygnięć administracyjnych do sądu administracyjnego.
- Postępowania szczególne w kodeksie postępowania
administracyjnego:
- postępowanie
w sprawie rozstrzygania sporów o właściwość,
- postępowanie
w sprawie wydawania zaświadczeń,
- postępowanie
skargowe,
- postępowanie
wnioskowe.
- Wznowienie postępowania:
- podstawy
wznowienia,
- terminy
wznowienia,
- właściwość
organu,
- sposoby
zakończenia postępowania wznowieniowego.
- Stwierdzenie nieważności decyzji:
- podstawy
stwierdzenia nieważności,
- właściwość
organów,
- sposoby
zakończenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności.
- Opłaty
i koszty.
- Zaświadczenia.
Ustawa Prawo zamówień publicznych.
- Zasady ogólne
- akty
wykonawcze do ustawy;
- prawo
unijne;
- progi;
- zamówienia
publiczne do 14.000 Euro;
- kiedy
nie trzeba stosować ustawy PZP;
- usługi
objęte art. 5 - jak udzielać zamówień na te usługi;
- definicje;
- centralny
zamawiający, pełnomocnik;
- zasady
udzielania zamówień publicznych;
- status
prawny Zamawiającego i wynikające z tego konsekwencje dla udzielania zamówień.
- Planowanie zamówień publicznych.
- opis
przedmiotu zamówienia - prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia, zastosowanie
nazw i kodów Wspólnego Słownika Zamówień (CPV); znaki towarowe, patenty,
pochodzenie przedmiotu zamówienia a rozwiązania równoważne;
- obliczanie
wartości zamówienia - zasady szacowania wartości zamówienia, dzielenie
zamówienia na części - dostawy i usługi powtarzających się okresowo;
- zamówienia
wielorodzajowe;
- warunki
udziału w postępowaniu - przygotowanie opisu sposobu dokonania oceny warunków
udziału w postępowaniu, prawidłowe określenie żądanych dokumentów dokumenty;
- Zasady prawidłowego sporządzania Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia.
- ogłoszenie
o zamówieniu a SIWZ;
- tryby
objęte obowiązkiem sporządzenia SIWZ;
- obowiązkowa
treść SIWZ;
- dokumenty
potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu;
- zakres
informacji o podwykonawcach, zasady udostępnienia zasobów dla wykonawcy
składającego ofertę
- możliwości
zmiany SIWZ;
- pytania
dotyczące wyjaśnienia SIWZ;
- forma
składania wadium i konsekwencje błędów;
- zabezpieczenie
należytego wykonania zamówienia;
- istotne
elementy umowy, wzór umowy lub projekt - zasady zmian w umowie;
- sposób
porozumiewania się z wykonawcami - zasady i możliwe rozwiązania;
- zaliczka
- wymagania i ograniczenia;
- zabezpieczenie
przed "podwójną płatnością" w robotach budowlanych.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego (czynności zamawiającego od momentu ogłoszenia do momentu składania
ofert i ich prawidłowość pod kątem zgodności z prawem i zasadami udzielania
zamówień).
- wszczęcie
postępowania;
- zasady
publikacji ogłoszeń;
- procedury
postępowania w zależności od wartości zamówienia i trybu;
- dobór
właściwego trybu udzielania zamówień - zagadnienie optymalnego doboru trybu
udzielenia zamówienia w zależności od: ilości posiadanych środków, możliwych
ram czasowych oraz "pilności" realizowanego zadania, przedmiotu
zamówienia, wartości progowej;
- zasady
wyboru ofert najkorzystniejszej;
- przedłużenie
terminu związania ofertą;
- oferta
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego;
- otwarcie
ofert i czynności po otwarciu ofert w kontekście zasady jawności; procedura
badania i oceny ofert dokonywana przez członków komisji przetargowych w nowym
stanie prawnym: wykluczenia; odrzucenie oferty; żądanie wyjaśnień; wezwania
dotyczące uzupełnienia dokumentów złożonych w ofercie; ocena ofert, punktacja;
przekazywanie zawiadomień, informacji dla wykonawców; inne czynności związane z
pracą komisji przetargowej realizowane przez jej członków.
- tajemnica
przedsiębiorstwa;
- rażąco
niska cena;
- "oczywiste
pomyłki i inne omyłki" - charakterystyka;
- udział
konsorcjum w postępowaniu;
- rozwiązania
problemów pojawiających się w trakcie prowadzonych postępowań;
Ustawa o odpowiedzialności materialnej funkcjonariuszy publicznych
za rażące naruszenie prawa.
-
Powody uchwalenia i uwarunkowania społeczne nowej ustawy odpowiedzialności
urzędniczej
-
Dotychczasowe regulacje w zakresie odpowiedzialności urzędniczej
-
odpowiedzialność majątkowa: kodeks cywilny, kodeks pracy, ustawy resortowe
-
odpowiedzialność niemajątkowa: odpowiedzialność karna, odpowiedzialność dyscyplinarna
- Jaki
„odcinek” odpowiedzialności obejmuje nowa regulacja (porównanie z dotychczasowymi
regulacjami)? Czy nowa regulacja wyłącza dotychczasowe reżimy odpowiedzialności
czy się z nimi kumuluje?
- Przesłanki
odpowiedzialności (art. 5 ustawy), w szczególności: pojęcie organu,
funkcjonariusza, wina funkcjonariusza, postacie jego zachowań, kategorie spraw,
które podlegają reżimowi ustawy, spowodowanie rażącego naruszenia prawa.
- Rażące
naruszenie prawa w rozumieniu ustawy - rażące naruszenie prawa jako nieważność
decyzji, decyzja bez podstawy prawnej, bezczynność, przewlekłość postępowania.
- Postępowanie
prokuratorskie i odpowiedzialność karna za niedopełnienie obowiązku
zainicjowania tego postępowania przez kierownika jednostki
- Granice
odpowiedzialności odszkodowawczej (finansowej) przewidziane przez ustawę
Informacja publiczna.
-
Podstawy prawne dostępu do informacji publicznej
- Informacja publiczna - definicja
- Zakres informacji podlegających udostępnieniu
- Udostępnienie informacji jako czynność materialno-techniczna
- Przykładowy wzó wniosku o udostępnienie informacji publicznej - zakres wniosku
- Sposób udostępniania informacji
- Prawo do informacji przetworzonej
- Zasady pobierania opłat za udostępnienie informacji publicznej
- Analiza tajemnic prawnie chronionych nie podlegających udostępnieniu
- Odmowa udostępnienia informacji - decyzja administracyjna
- Ustawowe powództwo w sytuacji odwołania od decyzji
- Przyjazny Biuletyn Informacji Publicznej - dobre praktyki
Informacje dodatkowe