Działanie 1.4 Wzór na konkurencję I etap
W ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia
Informacje ogólne:
Termin naboru wniosków: 20 październik – 30 grudnia 2015 r.
Dofinansowanie w ramach Etapu I stanowi pomoc de minimis i skierowane jest do MŚP z regionu PW
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 100 000 PLN
Maksymalna intensywność wsparcia wynosi 85%
Okres realizacji projektu musi się rozpocząć do miesiąca od momentu podpisania umowy o dofinansowanie i nie może przekraczać 6 miesięcy od dnia podpisania rozpoczęcia realizacji projektu.
Koszty kwalifikowane obejmują koszty usług doradczych świadczonych przed doradców zewnętrznych związanych z przeprowadzeniem audytu wzorniczego i opracowaniem strategii wzorniczej.
Audyt wzorniczy – analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem jest strategia wzornicza. Audyt obejmuje m.in. analizę wzorniczą beneficjenta w zakresie oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, zdefiniowania i charakterystyki klientów i konkurencji oraz kluczowych w kontekście beneficjenta trendów branżowych analizę potrzeb beneficjenta w zakresie zarządzania wzornictwem, analizę oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego beneficjenta.
Strategia wzornicza – raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego zawierający co najmniej następujące elementy:
- Ogólną charakterystykę firmy zawierającą analizę wzorniczą przedsiębiorstwa w zakresie produktów, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji z klientem, strategii marketingowej,
- Ogólny opis otoczenia firmy w zakresie designu zawierający co najmniej informacje odnośnie charakterystyki klientów, opis głównych konkurentów, opis trendów rynkowych,
- Określenie kluczowych w kontekście beneficjenta trendów branżowych, społecznych i technologicznych o dużym potencjale wpływu na rynek beneficjenta,
- Ocenę poziomu wykorzystania wzornictwa w firmie oraz jej potencjału w tym zakresie,
- Zdefiniowanie problemów wzorniczych w firmie przy czym problemy te mogą dotyczyć zarówno produktu jak i innych procesów biznesowych w firmie,
- Rekomendacje dalszych szczegółowych działań dla firmy.
Kryteria formalne specyficzne:
- Wnioskodawca przed dniem złożenia wniosku zamknął przynajmniej jeden rok obrotowy trwający 12 miesięcy,
- Zatrudnia minimum 5 pracowników,
- Wnioskodawca osiągnął przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 600 tyś PLN przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym złożył wniosek o udzielenie wsparcia,
- Wnioskodawca przeprowadził postępowanie ofertowe i dokonał wyboru wykonawcy zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie Konkursu oraz podpisał z nim umowę warunkową,
- Wnioskodawca złożył jeden wniosek o dofinansowanie w konkursie.
Kryteria merytoryczne:
Nazwa kryterium | Opis
|
Wnioskodawca posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą na realizację projektu, ma sprecyzowane oczekiwania rezultatów audytu oraz jest zdeterminowany do wdrażania działań z niego wynikających | W ocenie kryterium pod uwagę będą brane:
świadomość kadry zarządzającej, a w przypadku osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, właściciela, celów audytu wzorniczego oraz jego możliwych konsekwencji dla firmy (audyt wzorniczy może przynieść korzyści jedynie w przypadku, gdy zarząd Wnioskodawcy będzie aktywnie w nim uczestniczył i będzie zdeterminowany do wdrażania działań z niego wynikających); – gotowość do realizacji działań poaudytowych i poniesienia kosztów z nimi związanych oraz zapewnienia źródeł finansowania tych działań; – znajomość projektu i jego celów przez kadrę zarządzającą, a w przypadku osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, przez właściciela (zdolność do wyjaśnienia znaczenia projektu dla dalszego rozwoju firmy, znajomość odbiorców firmy i ich potrzeb, zdolność do określenia oczekiwanych efektów projektu); – Wnioskodawca wyznaczył przedstawicieli do udziału w projekcie, wśród których znajduje się właściciel bądź członek organu zarządzającego lub wspólnik. |
Wnioskodawca zapewnia finansowanie projektu | Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych za ostatnie dwa lata obrotowe oraz w prognozach finansowych zawartych w dokumentacji aplikacyjnej, a także w zawartych we wniosku informacjach odnośnie możliwości pozyskania finansowania zewnętrznego przez Wnioskodawcę. |
Wydatki w ramach projektu są kwalifikowalne, racjonalne i uzasadnione. | Wydatki planowane do poniesienia w ramach projektu i przewidziane do objęcia wsparciem muszą być kwalifikowalne, uzasadnione i racjonalne do zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań i celów projektu oraz celów określonych dla działania. Działania zaplanowane w ramach projektu są odpowiednie do skali i rodzaju działalności Wnioskodawcy. |
Przedmiot projektu wpisuje się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej. | RIS:
|
Wskazany wykonawca posiada potencjał niezbędny do należytego świadczenia usług oraz zapewnia ich realizację przez osoby posiadające niezbędne kwalifikacje. | Wykonawca posiada udokumentowane doświadczenie w projektowaniu strategii rozwoju produktów (wyrobów lub usług) tj. przeprowadził co najmniej trzy projekty w tym zakresie wraz z wdrożeniem na rynek w ostatnich pięciu latach. Wskazane jest, aby wykonawca posiadał doświadczenie w projektowaniu oraz wdrażaniu produktów w trzech różnych branżach gospodarki. W przypadku, gdy wykonawca posiada doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu produktów tylko w jednej branży, może być wykonawcą w projektach dotyczących branży gospodarki, w której posiada doświadczenie. Dokumentacją potwierdzającą doświadczenie mogą być w szczególności referencje odbiorców usług, przedstawiające zakres zrealizowanych prac wraz z osiągniętymi efektami. Do realizacji audytu wykonawca wskazał co najmniej dwóch ekspertów, z których każdy posiada doświadczenie w realizacji co najmniej trzech projektów w zakresie projektowania strategii rozwoju produktów (wyrobów lub usług) tj. przeprowadził co najmniej trzy projekty w tym zakresie wraz z wdrożeniem na rynek w ostatnich pięciu latach. Wskazane jest, aby ekspert posiadał doświadczenie w projektowaniu oraz wdrażaniu produktów w różnych branżach gospodarki. W przypadku, gdy ekspert posiada doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu produktów lub usług tylko w jednej branży, może być ekspertem w projektach dotyczących branży gospodarki, w której posiada doświadczenie. Dokumentacją potwierdzającą doświadczenie mogą być w szczególności referencje odbiorców usług, przedstawiające zakres zrealizowanych prac wraz z osiągniętymi efektami. |
Wskaźniki projektu są obiektywnie weryfikowalne i odzwierciedlają założone cele projektu. | Wskaźniki muszą być tak skonstruowane, aby na podstawie danych można było obiektywnie określić ich poziom wyjściowy, a następnie poziom w trakcie realizacji projektu i poziom docelowy |
Poziom bezrobocia w powiecie Polski Wschodniej, w którym znajduje się lokalizacja projektu. | Ocena na podstawie danych GUS „Bezrobotni oraz stopa bezrobocia wg województw, podregionów i powiatów” – stan na koniec miesiąca poprzedzającego okres sześciu miesięcy poprzedzających ogłoszenie konkursu na podstawie wskaźnika „Stopa bezrobocia (do aktywnych zawodowo) w %” |
Wskaźniki:
Wskaźniki produktu:
– Liczba przeprowadzonych audytów wzorniczych
– Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie, w tym:
– liczba przedsiębiorstw otrzymujących dotację.
Wskaźniki rezultatu:
– Liczba opracowanych strategii wzorniczych.
Przedsiębiorcy, którzy prawidłowo wykorzystają pomoc finansową otrzymaną w ramach etapu I tzn. zrealizują pełny zakres rzeczowy i finansowy projektu, złożą wniosek o płatność końcową wraz ze strategią wzorniczą, które zostaną zatwierdzone, będą mogli ubiegać się o dofinansowanie w ramach II etapu działania. W etapie II będzie udzielana pomoc na wdrożenie działań rekomendowanych w wyniku przeprowadzonego w I etapie audytu wzorniczego uwzględnionych w strategii wzorniczej.