Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Autor: Bartosz Majerski
Data: 20-02-2013 r.

W dniu 20 lutego 2013 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1271).

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych służy wdrożeniu do polskiego prawa postanowień dyrektywy obronnej 2009/81/WE, koordynującej procedury udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz niektórych postanowień dyrektywy klasycznej 2004/18/WE, dyrektywy sektorowej 2004/17/WE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Nowelizacja wprowadza do ustawy prawo zamówień publicznych nowe definicje robót budowlanych oraz obiektu budowlanego. Duża zmiana dotyczy również przesłanki wykluczenia wykonawcy w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp z uwagi na nienależyte wykonanie zamówienia. Największe wątpliwości i niepokój uczestników rynku zamówień publicznych budzi wprowadzony „rzutem na taśmę” przepis art. 22 ust. 5 ustawy, który przewiduje ocenę rzetelności i efektywności wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne.

Do ustawy został również wprowadzony nowy przepis art. 24 ust. 2 pkt 5, który nakazuje wykluczenie z postępowania wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba, że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ze wskazanym przepisem został skorelowany obowiązek złożenia listy kapitałowej, który dla wielu podmiotów może być bardzo uciążliwy.

Nie bez znaczenia są również zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji dialogu technicznego oraz zakresu obowiązku sprawozdawczego zamawiającego z wykonanych zamówień.